zondag 12 maart 2017

Dag 1 : Brussel - Stockholm - Kiruna - Aurora Mountain Lodge

maandag 6 maart 2017

Vlotjes naar drop off in Zaventem (4u20') gereden. Vanaf de drop off is het 500 m stappen tot luchthavengebouw. Bij de bagage drop bleek dat mijn handbagage te zwaar (11 kg) is, herorganiseren en vermindert tot 9,5 kg en toen was het goed.
Veel korte vluchtjes vandaag. De eerste vertrekt al om 6 u 15'.

Op naar security. Laptop, iPad en vloeistoffen uit de rugzak en jas uit doen. Verder niets. Ik had weer geluk (niet dus). Riem en schoenen uit en gefouilleerd. Toch goedgekeurd.
Om 5u20' zit ik aan de gate met croissants van Panos en koffie van Starbucks. Een hoopvol begin van deze dag.


Problemen met computer die gereset moet worden en een raampje dat niet dicht gaat (hebben we nog ooit meegemaakt hé Sander en Katrien) dus we vertrekken 40' te laat. De piloot maakt wat tijd goed.
We komen aan in Kopenhagen met 30' vertraging. Ik moet helemaal naar de andere kant, mooi wandelingetje. Tot zover mijn bezoek aan Kopenhagen. Vlucht naar Stockholm vertrekt maar 5 minuutjes te laat.

Heerlijk zonnetje in Stockholm. Het vriest lichtjes maar ik kan er nog tegen.


Dit is een rare luchthaven. Je moet eerst helemaal naar buiten. Dan terug naar binnen, opnieuw security, opnieuw gepiep. Maar het is toch gelukt.
Ik koop me een broodje en heb nog rustig de tijd om het op te eten voor we aan het laatste stukje beginnen.
Wat een views!!!! Bevroren meren en alles onder sneeuw.



We landen mooi op tijd, moeten zelfs even wachten tot een ander vliegtuig de gate heeft verlaten zodat we zijn plaats kunnen innemen. Er is in Kiruna namelijk maar ... 1 gate.
Het zonnetje schijnt en het is -6°. Die temperatuur is best draaglijk.



Hier bij de luchthaven worden we opgewacht door een bus die om 13u50' vertrekt richting logde. Lekker genieten van het uitzicht.



Het is 15u30' wanneer we aankomen bij de Aurora Mountain Lodge. Wat is die mooi gelegen zeg.


Ik krijg een kamergenote, Floor uit Nederlands Limburg, het klikt al meteen. We krijgen ook onze planning voor de komende dagen en, misschien wel het belangrijkste, expeditie kledij. Laat die kou maar komen.

Voor het avondeten doe ik nog een klein rondje rondom de lodge. De zon gaat net onder dus erg mooi licht voor foto's.



Ik ontdek het wagenpark en de sneeuwraketten.



De lodge ligt vlakbij enkele grotere trails die met sledehonden of sneeuwscooter gereden worden.


Na het avondeten gaan we op noorderlichtjacht. Duimen maar.

Net terug van de avondwandeling. We hebben een beetje noorderlicht gezien maar de bijna heldere maan gooit wat teveel licht.
We zijn naar een lavvu (tipi) gewandeld en hebben daar bij een kampvuur een kopje warme soep gedronken en verhalen verteld. Na iets minder dan 3u waren we terug bij de lodge. De temperatuur is nu -23° (en nee dit is geen typefout).




Ik ben super tevreden van mijn eerste dag hier. Tijd voor mijn bedje nu.


Het weer vandaag: Kiruna : zonnig en -6° (overdag), heldere avond en -23°

Geen opmerkingen: