zondag 12 maart 2017

Dag 5 : Aurora Mountain Lodge - ICEhotel

vrijdag 10 maart 2017

Het is weeral een stralende dag in Lapland.


Spijtig genoeg zit mijn verblijf er hier op. Het was een super ervaring.
Nog enkele laatste kiekjes en dan zijn we weg.



Ik heb wel nog een nachtje Lapland tegoed in het ICEhotel. De transfer van de Aurora Mountain Lodge naar het ICEhotel in Jukkasjärvi maak ik met de andere gasten die vandaag naar België terugkeren. Ik wordt onderweg gedropt en zij rijden verder naar de luchthaven.

De rit duurt 1,5 uur. Maar met het mooie landschap is dit echt genieten.



En dan kom ik bij mijn droombestemming aan. Het ijshotel.
Het ICEhotel is al meer dan 20 jaar de top onder de ijshotels in Lapland.
Een gedeelte van het hotel heeft warme kamers, daar ligt onder andere ook de lobby. In een tweede gedeelte, ICEhotel 365, kan men het hele jaar door terecht om in een kamer van sneeuw en ijs te slapen. En dan is er nog een derde gedeelte met de ijskamers, de art suites. Deze kamers worden elk jaar opnieuw opgebouwd uit het ijs van de nabijgelegen Torne River. Elke kamer wordt gemaakt door een andere artiest. Je vindt er ook nog de Absolut ICEbar, de ICEchapel en het ICErestaurant.

De enorme ijsblokken waaruit het hotel is opgebouwd, worden elk jaar net voor de lente 'geoogst' uit het ijs van de Torne River en in de koelkast gestoken. Wanneer de temperaturen de volgende herfst weer terug ver onder nul duiken, beginnen ze met de bouw van het nieuwe hotel.

Ik heb dus gekozen om in een koude kamer, een art suite, te overnachten.
Slapen bij -8 °C. Eens benieuwd hoe dat gaat meevallen.


Na het inchecken kan ik mijn bagage in een eigen kleedkamer zetten. Ik krijg ook hier warme kleren. Een dikke overal, dikke laarzen. Ik pas voor de bivakmuts en de handschoenen.
De kleedkamers liggen in een warm gedeelte van het hotel. Dat is 24u per dag open. Een geruststelling, moest ik toch niet tegen de kou kunnen.
Mijn kamer wordt de 209, cats cradle.



En dit is dan mijn kamer.
Overdag mogen de bezoekers aan het ijshotel ook naar jouw kamer komen kijken. Maar 's avonds heb je je kamer helemaal voor jezelf. (vandaar dat er nu een ketting hangt, hier mogen bezoekers niet voorbij, hotelgasten wel)



Het is al 13u dus ik ga snel lunchen.
Het restaurant ligt aan de overkant van de straat, tegenover de ingang naar het ICEhotel.

's Middags is het buffetvorm maar 's avonds kan je hier à la carte eten.
Mijn keuze: rendierstoofvlees met puree en lingon bessen.
(in het nederlands: vossenbessen)
Heeeeerlijk!


Ik ben er de hele week geen tegengekomen maar hier lopen ze wel rond. Onze Aziatische vrienden ?!? met selfiestick. Grr

Deze namiddag heb ik alle tijd om de terreinen te verkennen. Men organizeert hier allerhande activiteiten. Ik ga er geen doen omdat ik veel al gedaan heb en omdat ik zonder chauffeur zit want Floor is naar huis.

Ik wandel tot op de rivier. Hier kan je met de hondenslee of sneeuwscooter gaan rijden.
Ze zijn ook wat ijsblokken aan het uitsnijden. Ze verkopen een deel van dat ijs aan dure restaurants en bars om in de drankjes te doen of aan ijskunstenaars. Het overgrote deel echter wordt in een grote opslagplaats bewaard om er het volgende ijshotel mee te bouwen.


Je kan er ook zelf ijssculpturen maken. Moeilijk want met wanten ben je erg onhandig en met handschoenen krijg je koude vingers.


En dan ga ik naar de Icebar. Alle drankjes worden in een glas van ijs geschonken. Behalve bier.


Ik ga voor een lingon bessen sap.



Ook de andere gebouwen zijn leuk gemaakt of hebben een specialleke.


Rond 17 u vertrek ik naar het restaurant dat volgens de ene bron op 15' wandelen ligt en volgens een ander bron op 25' wandelen.
Ik heb een reservatie voor 17 u 30' in the Old Homestead.

De zon is aan het ondergaan en dat geeft weer knappe kleuren.






Op de terugweg is het donker en de eerste sterren komen al tevoorschijn.

De ICEbar en het hotel zijn mooi verlicht.



Ik ga nog eens naar mijn kamer kijken en test het bed uit. Dit gaat helemaal goed komen.



Straks wanneer ik ga slapen krijg ik een speciale slaapzak. Je draagt enkel thermisch ondergoed en een muts in de slaapzak. Voor de zekerheid ga ik toch ook een fleeceke meenemen.

Ik maak nog een avondwandeling in de hoop om nog een keer noorderlicht te zien. Jammer, het is wel helder maar weinig electromagnetische activiteit dus geen noorderlicht.


Voor een slaapmutsje is hier geen betere plek dan de ICEbar. Van zo een lokaal jenevertje wordt je helemaal warm.


En dan is het tijd om te gaan slapen. Met een dubbele laag thermisch ondergoed, een fleece en 2 paar wollen sokken ben ik er klaar voor.
(je krijgt een extra-warme slaapzak met een lakenzak)


Hier zal ik zeker mooi kunnen dromen.


Het weer vandaag: overdag zonnig en -6°, 's avonds helder en tot -18°



Geen opmerkingen: