zondag 12 maart 2017

Dag 2 : Aurora Mountain Lodge (nm huskytocht)

dinsdag 7 maart 2017

Deze voormiddag staat er geen activiteit gepland. Ik kan er dus vrij op uittrekken. Maar eerst even stevig ontbijten. Dan naar de kamer om de dikke kleren aan te doen. Het is dan wel stralende zon buiten maar ook erg koud. Het is afgelopen nacht tot -27 gegaan. Binnen in de lodge merk je er wel niets van. Gelukkig maar.




Ik wandel eerst naar het dorpje. Het is maar piepklein. Er ligt een pittoresk kerkje en wat verderop ligt een winkeltje. Dat is zowat alles in het dorpje (er wonen ook maar 80 mensen). Ik wilde ook nog naar het mineralen museum maar dat blijkt deze voormiddag gesloten te zijn.





Dus wandel ik een stuk de andere kant op. En daar krijg ik geen spijt van.
Schitterend is het hier. Langs een bevroren meer en een half bevroren riviertje.




Alles zit onder een dikke laag sneeuw. Ik zet me op de grond om van het zonnetje en het uitzicht te genieten. Maar ik ben al even snel weer recht. De kou komt al dadelijk door mijn broek. Ik dwaal daar nog wat rond en keer dan terug naar de lodge. Wat is het hier mooi zeg !






Oh ja, ik maak nog kennis met wat wildlife. Bij de lodge staan paarden.
Overigens gisteren vergeten te vermelden maar op weg van de luchthaven naar de lodge stond er een eland langs de weg.



Lunch wordt geserveerd om 12u30' en daarna kleden we ons dik aan. Thermisch shirt en broek, 2 fleece truien, 3 lagen kousen, dons jas en skibroek, bivakmuts, berenmuts, dunne handschoenen en dons wanten. Ik denk dat ik in heel mijn leven nog nooit zoveel kleren tegelijkertijd heb aangehad.
De geplande activiteit is een rit met sledehonden. We zijn in totaal met 6 sledes.
We krijgen een spoedcursus mushen.




Ik zal beginnen met mushen en halverwege gaat Floor het overnemen. Al dadelijk nadat we vertrokken zijn, maken 2 van de 6 honden ruzie en hangen in elkaar. De trainer komt ze ontwarren en we kunnen weer verder. Totdat de honden, uitgerekend in een bocht, het weer met elkaar aan de stok krijgen. Ze duwen ons een wand op en we kapseizen. Daar liggen we en de honden zijn er met de lege slee vandoor. Een stukje verder worden ze tegengehouden door de begeleidster en zo kunnen wij terug op de slee plaatsnemen. Goed afgelopen dus, nu kunnen we er goed mee lachen. Wanneer we halverwege stoppen, worden er 2 honden gewisseld bij ons want ze blijven ruzie maken.





Vanaf hier neemt Floor het dus over. Nu heb ik de kans om wat foto's te maken, lekker van tussen 2 rendiervellen om warm te blijven.






We houden nog enkele keren halt omdat er bij andere sledes honden in elkaar hangen. Onze honden blijven gelukkig braaf.
In het kennel krijgen we de kans om vragen te stellen. Ik had het al in de gaten maar de husky's hier zijn ook Alaska Huskies en geen Siberische (die je vaak in films ziet).



Dankzij al de lagen kledij valt de kou mee. Je bent wel de hele tijd in de wind dus die bivakmuts is echt wel nodig.
Eenmaal terug warmen we op met een kopje koffie.

Het mineralen museum is nu wel open dus wandelen Floor en ik er even naartoe.
Het is nog steeds prachtig weer.




Het ligt maar aan het einde van de straat. Het is niet zo groot maar ze hebben erg veel verschillende soorten stenen. Aanpalend is een klein souvenir winkeltje. We blijven een hele tijd praten met de uitbaatster. Super vriendelijke dame.

Tegen 18u zijn we terug in de lodge, mooi op tijd voor het avondeten. Op het menu staat rendiergebraad. De kok hier verdient een pluim want het eten is heerlijk.

Na het eten zetten we ons in de lounge en checken nog even een website waarop er voorspellingen rond noorderlicht gedaan worden. Binnen 44' zou er noorderlicht zijn. Maar nog geen 10 minuten later komt een gids melden dat het spektakel nu al bezig is. We spurten naar de kamer, schieten weer in onze warme kleren en snellen naar buiten. Werkelijk ongelofelijk wat we te zien krijgen.



We weten niet goed welke kant op te kijken want er is rondom ons noorderlicht. Wanneer we wat willen opschuiven zak ik met 1 been tot boven de knie in de sneeuw. Floor redt het fototoestel en laat mij mooi liggen. Ja, belangrijke dingen eerst. Ik geraak met moeite uit de losse sneeuw, echt met vallen en opstaan. Het was iets na 20u toen we buiten kwamen en uiteindelijk blijven we tot na 22u buiten genieten. De meesten zijn rond 21u terug binnen gegaan omdat toen het noorderlicht iets minder werd. Maar wij hebben volgehouden en maar goed ook. Daarna was het pas echt losgebarsten. Groen, geel en rood noorderlicht.
We zijn superblij !





Man, wat ben ik een gelukszakske!
Op een schaal Happiness van 1 tot 10, zit ik zeker op 11 ;-)

Vannacht wordt er aan de elektriciteit gewerkt. Concreet zitten we zonder stroom van 23u tot 5u. Vandaar dat dit bericht dus met een kleine vertraging geplaatst wordt. Want ja geen stroom, geen wifi.

Mijn reis wordt Arctic Wonderland genoemd bij Xplore the North. En dat is een perfect gekozen naam.


Het weer vandaag: zonnig tot -10°, 's avonds gaat het weer naar -20°



Geen opmerkingen: