zondag 12 maart 2017

Dag 4 : Aurora Mountain Lodge (ijsvissen, sami, sneeuwscooter)

donderdag 9 maart 2017

Het heeft de hele nacht gesneeuwd. Doordat het hier zo koud is, bevriezen de sneeuwvlokjes dus een sneeuwman maken of een sneeuwballengevecht gaat niet.
Beiden proefondervindelijk bijgeleerd.

Vandaag heb ik een druk programma met 3 activiteiten.

In de voormiddag staat ijsvissen gepland. Floor gaat ook mee dus ik kan het rijden met de sneeuwscooter weer aan haar overlaten.

Het is 30' rijden (aan gemiddeld 40 km/u) naar een meer in de buurt.
Wanneer we daar aankomen komt het zonnetje tevoorschijn.

Het ijs op het meer is behoorlijk dik (1,2 á 1,4 m). Van deze ijsboor is bijna de volledige lengte nodig om door het ijs te geraken.

Nadat het gat geboord is, moet het losse ijs eruit geschept worden. Dan aas aan het haakje. De hengeltjes zijn niet echt groot want in dit meer zit enkel maar baars. We krijgen rendierhuiden om op te zitten. Eigenlijk is het Floor die gaat vissen en Ingrid die voor de foto's zorgt.

Het is wel goed in het zonnetje en niet te koud, alhoewel, regelmatig moeten we toch weer het losse ijs uit het gat scheppen. En we toveren pareltjes aan onze vislijn.

Over een behoorlijk stuk van het meer zitten de vissers verspreid.
Dat vissen vind ik niet echt spannend. De omgeving maakt veel goed.

De gids maakt een vuurtje op het ijs. Daar wordt water op gekookt voor koffie en thee.

Alle vissers geven het op. Niemand heeft iets gevangen.
We keren terug naar de lodge voor de lunch.

In de namiddag heb ik me opgegeven voor een bezoek aan een Sami-vrouwtje. (Sami is de correcte naam voor inwoners uit Lapland). De dame woont aan de andere kant van het dorpje en we gaan er te voet heen.

Jana staat ons al op te wachten.

Eerst laat ze enkele van haar rendieren zien. We mogen ze ook voederen.
(ze houdt hier maar enkele rendieren om mensen uitleg over deze dieren te geven, de rest van de kudde loopt gewoon vrij rond in Lapland, tegen de lente komen ze terug naar hun geboortegrond om hun jongen te krijgen)

Daarna neemt Jana ons mee naar de lavvu, een soort tipi.
Ze vertelt hoe de mensen vroeger woonden en over verschillende gebruiken.
De mensen woonden in deze tenten tot in de jaren 1940. In het dorp Lannavaara waar we nu zijn, werden de eerste huizen pas in 1948 gebouwd.

Daarna worden we in haar cabin ontvangen. Jana trakteert ons op een kopje koffie met ... kaas. Een eeuwenoud gebruik. Je doet de kaas dus in je warme koffie, wacht even en dan kan je de kaas opeten. Het is best wel lekker.

We krijgen ook nog een hoop verhalen voorgeschoteld. Een zeer gezellige namiddag.

Op de terugweg naar de lodge zien we nog een huis waar ze rendiervlees te drogen hebben hangen op een verdieping boven hun huis.

Eenmaal terug rond 17u, gaat de zon onder. Als ik eerder deze week al dacht 'wow, dit kan niet mooier worden' dan was ik dus fout. Vanavond werden we hierop getrakteerd.

Tijdens het avondeten nog even bellen met het thuisfront.
En dan voor de laatste keer worstelen met de warme kledij. We gaan op met de sneeuwscooters naar de top van de berg Nunasvaara (580 m hoog), het hoogste punt hier in de buurt.

Onderweg zien we weer noorderlicht. We zijn echte gelukszakskes.

Eenmaal op de top maakt Victor een vuurtje. We zien nog een beetje noorderlicht en dan verdwijnt het spijtig genoeg weer.

Het is best gezellig rond het vuur, maar koud. Er zit veel vocht in de lucht en dat doet het nog kouder aanvoelen.

Na wat verhalen en een warm sapje rijden we weer naar de lodge. Er hangt mist en we zijn dus compleet bevroren aan het einde.

We leveren ons pakket warme kleren terug in want morgen vertrekken we hier.
De meesten gaan al helemaal naar huis maar ik blijf nog een nachtje in Lapland.

Het weer vandaag: wisselend bewolkt met lichte sneeuw en zon, -6° - avond helder en -18°